söndag 2 september 2012

En fråga om överlevnad

Igår fick jag leda kombinerad bibelförklaring, gemensamt bibelstudium och bibelsamtal i Bäckbykyrkan i Västerås på kyrkans upptaktsdag. Förfärligt roligt och meningsfullt. Det var flera som under eftermiddagen berättade om sin längtan efter att få tränga djupare i bibeln och att tillfälle att få hjälp med det i den här typen av bibelpass är alltför få. Någon från Pingstkyrkan gästade också gemenskapen och uttryckte samma sak. Bibelkunskapen, bibelkännedomen, att som Timotheos ”vara hemma i de heliga Skrifterna försvagas i alla kristna led. Det handlar om våra andliga vanor, om församlingarna, om hemmen, men också om att vi upplever bibeln som svår, eller ifrågasatt. Det bästa botemedlet mot det sista är just bibelanvändning och därmed är det risk för en ond cirkel, som i och för sig kan vändas till en god: mer förtrogenhet betyder mer förtroende. När vi i veckan som gick samlade distrikt och folkhögskolor i Centrum för utveckling, så var frågan om bibel, ledarskap och ledarutveckling viktiga områden. Några fronter att slåss på är: nya relevanta och pedagogiska bibelmaterial, användning av nygamla bibelläsningsmetoder enskilt och i grupp, att hålla liv i och utveckla våra bibelskolor, att förkunnelsen oftare ligger närmre bibeltexten, fler smågrupper, bibel- och bönegrupper (hemgrupper), att oftare dela hälsningar från Bibeln med varandra. Det är inte en fråga om att det vore bra, utan en överlevnadsfråga för kristen tro i vårt land. Jag är periodare. Ja, när det gäller användningen av bibelguiden Bibeln Idag alltså. Nu har jag en period av att använda den. Ett avsnitt per dag, med mer eller mindre intressanta kommentarer. Men den ligger där nära köksbordet som en vänlig påminnelse om möjligheten att ta en liten (åtminstone) stund med läsning av Guds ord, med stillhet, att försöka lyssna till vad Gud har att säga in i mitt liv idag och gensvar i bön. Det är lite kul att tänka på att en hel del kristna syskon i landet läser samma sak som jag. Vi kanske kunde dela upptäckter på Facebook nån gång! Säger jag som inte är någon större vän av FB. Men face-book är förresten inget dumt namn på Bibeln, Guds ord. Ansiktsboken. DU vänder ditt ansikte mot mig Gud i ditt Ord för att få välsigna mig. Och jag är en människa, en ”anthropos” (grekiska), ”en som vänder ansiktet uppåt”. DU ser mig och jag kan få en glimt av DITT.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar