söndag 4 november 2012

Avsked i St:a Clara

Söndag: Avsked för Carl-Erik och Overa Sahlberg i St:a Clara. Tre personer kom till den första gudstjänsten för 24 år sedan. Ödsligt. Idag: överfullt. Så många ville tacka och välsigna. Även jag, från mitt och EFS håll. Clara: katedral, café och klinik på samma gång har upprättat hundratals, påverkat tusentals och gett hopp och förebilder till hela den svensk kristenheten. Vad är det med Clara? Med två ord: nåden inkarnerad, Guds barmhärtighet i kött och blod. Eller med två uttryck från Carl-Erik: Guds frid till tillfufsade. Alla som har kontakt med sin egen brustenhet och synd dras som järnfilspån till en magnet i mötet med en så Clar källa. Inte perfekt, men nåden syns också bäst i sprickorna.

St:a Clara har påverkat EFS mycket. Kombinationen av diakoni, ett klart budskap och öppenhet för Andens gåvor vill jag ska fortsätta påverka oss. Som i Carl-Eriks predikan på allhelgonadagen: Dels uttrycket som är Carl-Eriks motto: Du har det bästa framför dig, för Jesu skull. Glädje och hopp. Men också parat med evighetsallvar: "Jag vill inte sakna någon av er hemma hos Herren. Öppna ditt hjärta för Jesus innan det är försent". I hur många kyrkor hålls samhällsengagemang och evighetshopp, barmhärtighet och evighetsallvar ihop idag? Alltför få är jag rädd.

Idag fick Carl-Erik Stiftelsen Oscar Hisch eldsjälspris som erkännande för sin gärning. En miljon kronor till St:a Claras arbete för att "säkra det för framtiden". Vi gläder oss med er. Samtidigt är det Clara kyrkas vänner, anslutna till EFS, som i hög grad kommer att bära arbetet ekonomiskt även i framtiden. EFS uppgift är att bistå Svenska kyrkan i missions uppgiften med inriktning på mission, frivilligengagemang och vardagskristendom. Det är Clara i ett nötskal. Nu önskar vi nye direktorn Iwan Giertz, arbetslaget, styrelsen med Niklas Eklöv, vännerna och alla frivilliga medarbetare Guds nåd och välsignelse.

Som jag sa i ett kort tal: Det är inte lätt att ta över efter grundaren. Men det behövs inte heller. För grundaren är kvar. Det är hans Ande som verkar i Clara.

5 kommentarer:

  1. Instämmer (även i det där om Grundaren ;o). Samhällsengagemang och evighetshopp, barmhärtighet och evighetsallvar MÅSTE hållas ihop, inte spelas ut mot varandra som så ofta händer i teori och/eller praktik.

    Som spelande (om än inte examinerad) kantor har jag ofta plågats av den rent vilseledande eller i varje fall starkt stympade förkunnelsen under allhelgonahelgen, där det knappast gjorts någon tydlig distinktion mellan "alla helgon" och "alla själar" och där intrycket blir att om man är döpt eller åtminstone troget har betalt sin kyrkoavgift så kommer liksom den eviga saligheten på köpet. Det där som Petrus sa till den nydöpte Simon magikern sägs aldrig till oss...

    Igår lästes dagens texterna samvetsgrant på minnesgudstjänsterna UTOM det paradoxala evangeliet: "Frukta bara Honom som har makt att kasta oss i helvetet - och var inte rädda, för ni är mer värda än många sparvar". Lag OCH evangelium. Vad är det vi inte vill att folk ska få höra - eller tänka?

    Jag skäms som en hund över att EFS och dess styrelse sitter still i båten när Per Eckerdal och Svenska kyrkans politiska ledning på både stifts- och församlingsnivå pekar ut s.k. "kvinnoprästmotståndare" (läs: såna som Bo Brander som visat Skytte och oss andra vägen till salighet i Ett år med Jesus) som det stora hotet mot kyrkans tro och lära, medan präster som i öppen strid mot vår bekännelse inbillar folk att alla kommer till himlen när de dör (och ännu underligare läror) får verka som präster. "Det finns ingen död som ej bytes i glädje" (Setterlind) stod det på förstasidan av Verbums begravningsmagasin i tiotusentals exemplar. Gick EFS någonsin ut och dementerade?

    SvaraRadera
  2. Jag håller med dig Andreas att EFS tiger om mycket som är fel och som förekommer i dagens Svenska Kyrka. Avbryt allt samarbete med Svenska Kyrkan innan EFS helt kvävs av den liberala teologien.

    Bekymrad kristen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Käre vän, vem du nu än är - jag brukar inte svara på anonyma inlägg eftersom jag tycker att man ska stå för sina åsikter - har du tänkt på de allra mest näraliggande konsekvenserna av det du skriver? St:a Clara ägs av Svenska kyrkan, verksamheten bygger på ett avtal mellan en EFS-förening och Svenska kyrkan och de flesta anställda är präster och diakoner i Svenska kyrkan? Jag våndas mycket över min kyrka men vill inte avhända mig missionsmöjligheten.
      Stefan Holmström

      Radera
  3. Hur är det i andra delar av landet där EFS har samarbete med Svenska Kyrkan? Predikas lag och evangelium enligt Bibeln eller har den liberala teologin fått stort inflytande på förkunnelsen? Jag hade hoppas att EFS skulle påverka Svenska Kyrkan, men det är så att Svenska Kyrkans avfall har påverkat EFS. Gå ut offentligt och brännmärk allt som inte överensstämmer med Guds Ord. Till exempel enkönade äktenskp.
    Har Carl Olof Rosenius förkunnelse något att säga EFS idag?

    Bekymrad kristen

    SvaraRadera
  4. Jag tycker det är mycket bra att du Stefan svarar på "den bekymrades" kommentar, fast jag givetvis gärna sett en kommentar även på min. Jag är ju också bekymrad - även beträffande annat än enkönade äktenskap - och därtill inte anonym. Men jag förstår så klart att du inte har tid att kommentera allt; de flesta bloggare tycks inte närvara i kommentarsfälten ö.h.t.

    Däremot önskar jag nog - önska kostar ju ingenting - att du skulle använda bloggen lite mer och låta texter du ändå skriver för olika sammanhang publiceras även här eller åtminstone länkas till (ungefär som Stefan Swärd och Stefan Gustavsson gör), interfolierat med enkla vardags- och arbetsreflektioner emellanåt. Allt behöver inte vara så märkvärdigt, och jag uppskattar verkligen när du skriver (även i Budis).

    Detta sagt bara som ett önskemål. Nu ser jag fram emot Kyndelsmäss med Johannelundselever och möjlighet att samtala under en verklig "kyrkhelg". Inför Jungfru Marie Kyrkogångsdag kan man kanske påminna om den uppbyggliga kyrkogångarsången jag hittade i Kyrksång och översatte: http://www.sionstoner.blogspot.se/search/label/Tio%20kyrkog%C3%A5ngare

    SvaraRadera